Recept courgette flan-hapje met tonijn








Wij zijn 'gezegend' met een overvloedige courgette oogst........

ze blijven maar komen.

Na het 'succesnummer' van de gefrituurde bloemen (recept-gefrituurde-courgette-bloemen) was ik even bang dat we de courgettes wel konden vergeten........

maar niets blijkt minder waar.

Nu behoort de courgette tot de meest gemakkelijke groente om te telen 
en ik denk dat deze ook zeker thuis hoort in de familie "groente met de 
meest overvloedige oogst". 

Het vereist enige creativiteit om iedere keer weer een ander recept te verzinnen.

Maar de natuur is mooi gemaakt want het is wat mij betreft ook meteen 
de meest gemakkelijke te combineren groente. Zowel warm als koud zijn ze lekker. Ze kunnen door salades, pastasauzen, door de omelet of een groenteschotel. De combinaties zijn onuitputtelijk.
De courgette is ook nog eens gemakkelijk te bereiden. 

Nu ontbreken de ideeën me trouwens niet maar ja, je wil ook wel eens een 
keer iets anders eten hè. Alle dagen courgette gaat snel vervelen ;-) 

Voor wie nog op zoek is naar een recept idee is het volgende recept een aanrader!
Lekker, snel een eenvoudig te maken.

Courgette flan-taartje 
Een lekker, snel en eenvoudig te maken hapje.

RECEPT

HAPJE VOOR
18 mini taartjes (Ø 5cm)

INGREDIENTEN
2 kleine courgettes (ik pluk ze als ze nog klein en jong zijn dan zijn ze veel smaakvoller en de plant blijft produceren als je regelmatig oogst)
1 ui
1 knoflookteentje
'herbes de provence'
peper en zout
3 eieren
1 eetlepel meel
1 blikje tonijn (in water), 120g
(je kunt de tonijn ook vervangen door gerookte zalm of hamblokjes)

VERDER HEB JE NODIG
Siliconen bakvorm










BEREIDINGSWIJZE
1. Snijd de courgette in hele dunne plakjes, snipper de ui en pel de knoflookteen.

2. Fruit de gesnipperde ui, in een beetje olijfolie, in de koekenpan.
Voeg de geperste knoflookteen toe. En bak daarna de plakjes courgette kort mee. 

3. Breng op smaak met peper, zout en "herbes de provence".

4. Laat deze voorbereiding iets afkoelen. 

5. Klop ondertussen de 3 eieren met een eetlepel meel. 
Voeg nogmaals peper en zout toe.
Doe de uitgelekte tonijn erbij. Goed mengen.

6. Roer het eimengsel door de (afgekoelde) courgette bereiding en verdeel dit over 
de siliconen bakvorm.

7. Bak de taartjes in de magnetron, 8 min. op de hoogste stand.

Deze hapjes zijn ook koud erg lekker. 
Dus krijg je gezellig bezoek, mee-eters of ga samen aperitieven dan kun je dit gemakkelijk een dag van tevoren al maken. Wel in de koelkast bewaren.

BON APPETIT

Comments

  1. Oooh, wat zien ze er heerlijk uit! Het water loopt letterlijk in mijn mond. Enjoy! x

    ReplyDelete
  2. Die ga ik maken voor het repas met mijn dorpsgenoten. Bedankt voor het recept.

    ReplyDelete
  3. Oh, ik zie nu dat het in de magnetron moet en die heb ik niet. 200 graden en dan 20 minuten, wat denk jij?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik zou de oven op 180°C doen en dan misschien eerst beginnen met 15 minuten........

      Delete
  4. Wij zijn gezegend met een collega van mijn man die een hele goede oogst heeft ;-)
    Ik hou van gevulde courgettes met onder andere worstvulling en pijnboompitten. Jouw recept lijkt me ook heerlijk!

    ReplyDelete
  5. Zo'n oogst hoop ik volgend jaar ook te hebben, wij vinden ze ook heerlijk alleen Stijn vind 1 x courgette eten in de week wel voldoende ;-) Recept lijkt me heerlijk alleen vervang ik dan wel de tonijn voor wat anders waar daar houden we eigenlijk geen van allen van.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan ook met gerookte zalm of hamblokjes Gertrud.

      Delete
  6. Oh die ga ik maken als heel de bubs weer terug is van vakantie maar dan wel in de oven. Dank dank !!!

    ReplyDelete
  7. Die zien er inderdaad verrukkelijk uit! Wat zullen ze lekker weghappen bij 'de borrel'.

    ReplyDelete
  8. Dit is er eentje om zeer zeker uit te proberen!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts