Flower garden







Bloemen(pluk)tuin

Bloemen, bloemen en nog eens bloemen en dan het allerliefste het hele jaar door.
Wat is er nu leuker dan 's morgens met je snoeischaar de tuin inlopen en een mooie bos bloemen uit je eigen achtertuin halen.
Vorig jaar zaaide en plantte ik hier en daar al nieuwe bloemen in de bestaande borders en in de moestuin maar dit jaar ben ik begonnen met de aanleg van een "echte" pluktuin.



Aanleg pluktuin

Begin dit jaar zette ik een duidelijk tuinplan op papier en daarin werd ook
een geschikte plek voor de pluktuin voorzien, op een zonnige en beschutte plek.
Deze geschikte plek was en is voor een groot gedeelte (nog) grasveld.
De eerste stap voor de aanleg was/is dus de grond/het gras omspitten.
Best wel een zware klus en ik heb dit dan ook in etappes ingedeeld.
Dit jaar een helft en volgend jaar de andere helft.
Ik ben voor dit jaar al een behoorlijk eind en de bloemenborder begint al mooi vorm te krijgen. 
Om de grond te verbeteren voeg ik daarna compost van onze eigen composthoop toe (ik probeer biologisch te (moes)tuinieren, gebruik geen giftige bestrijdingsmiddelen en kunstmest). Oftewel de tweede stap. 
En daarna komt de derde en leukste stap; het beplanten.


Welke bloemen komen er in mijn pluktuin?

Ik zaaide al Reukerwten (Lathyrus), Zonnebloemen, Kamille, Juffertje in 't groen in potten.
Ik verpootte vanuit de voortuin Ijzerhard (Verbena) in de nieuwe bloemenborder. Ook de Goudsbloem en Oost-Indische kers kunnen direct in de grond gezaaid worden (allebei eetbare bloemen trouwens).
Ik zaaide ook Dille, die inmiddels opkomt zoals je op de foto's kunt zien.
Je maakt de mooiste boeketten door Dahlia's en Dille te combineren.


Dahlia's
De Dahlia's mogen hier absoluut niet ontbreken.
Ik bestelde ze online bij Famflowerfarm
Je hebt hier een enorme keus aan de mooiste Dahlia's. 
Ik ging voor de weelderige "Café au Lait", alleen de naam al......,
de sprookjesachtige Wizard of Oz en de schitterende Jowey Mirella.
Afgelopen week ontvangen en ze gingen meteen de grond in. 
Super bedankt Marlies en Linda voor de goeie service en snelle levering (naar Frankrijk). En nu maar (ongeduldig) afwachten op de eerste bos bloemen 
uit eigen tuin!


#

No flower garden without Dahlias!
I ordered these tubers of the most beautiful Dahlias online at Famflowerfarm
from Holland. I received them really fast (in France) and they were beautifully wrapped as a gift. Can't wait to see them bloom!






Comments

  1. Oh hoe spannend,afwachten tot ze uitkomen,bloeien en op de foto mogen om aan ons te tonen!!Je gaat er zeker en vast mooie tijden aan beleven.

    ReplyDelete
  2. Mijn pluktuin met meer dan 10 soorten dahlia's en lathyrus in veel kleuren is vorig jaar zo goed bevallen, dat ik dit jaar weer een bestelling bij FAM Flower Farm gedaan heb. Ik hoop op een grote bloemenzee met allerlei eenjarigen. Maar ik denk nu ook na over inheemse bloemen om de biodiversiteit te stimuleren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik wens je een mooie grote bloemenzee om veel van te kunnen plukken en genieten Ageeth! Ik begin er ook vaker op te letten; er zijn ook veel "prachtige" inheemse bloemen!

      Delete
  3. Oh wat fantastisch Alet! Wordt vast prachtig allemaal! Wij hebben hier ook genoeg ruimte voor dat soort dingen en ik kijk daar ook zo naar uit. Veel plezier nu en strakjes wanneer ze in de vaas staan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ik word hier ook erg blij van Chantal. X

      Delete
  4. Heerlijk bloemen !!..mijn leven !!...hihihi...ik mag iedere dag plukken in onze eigen winkel ...fijne dag liefs Ria 💕

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wat heerlijk lijkt mij dat Ria, een bloemenwinkel!!!
      Ik ben nu wel een heel klein beetje jaloers ;-)

      Delete
  5. Oooh wat zal dat schitterend worden, mogen we vast ook een keer zien ( hoop ik )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik verheug me ook op een mooi resultaat Toos!

      Delete
  6. Ooh hier zijn ook weer een aantal Dahlias terug gepoot om lekker te gaan groeien. Zo genieten. Elk jaar probeert Koert weer meer te planten en te zaaien, maar Zinnias willen b.v. bij ons niet groeien. Fijn weekend!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alleen de voorpret al. Genieten toch........

      Delete
  7. Dat gaat een super mooie hoek in je tuin worden!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat hoop ik ook :-) Leuk dat je komt kijken en dankjewel voor je reactie :-)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts