Wondere wereld van Jeroen Bosch











Dat Den Bosch dit jaar in het teken staat van Jheronimus Bosch heb je hoogstwaarschijnlijk al wel ergens gezien of gelezen. Het hele jaar door worden er evenementen georganiseerd ter ere van het 500ste sterfjaar van deze karakteristieke en wereldberoemde kunstenaar. Het hoogtepunt van dit bijzondere jaar is de expositie ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’, van 13 feb t/m 8 mei 2016. Het is de eerste keer dat zoveel werken van hem zijn samengebracht. 
Achteraf gezien hadden we ontzettend veel geluk afgelopen zondag omdat het ons ter plekke is gelukt om nog een paar entree kaartjes te bemachtigen. Op internet stond zaterdag al dat alle kaartjes waren uitverkocht maar we besloten toch even langs het Noordbrabants museum te gaan. Daar konden we als allerlaatste personen die dag naar binnen. En gelukkig maar, ik vond het een zeer indrukwekkende tentoonstelling.
Met z'n schilderijen nodigt Jeroen Bosch je uit in een eigen fantasiewereld, verweven met realiteit, vol met monsters, duivelse figuren, engelen en heiligen. Hij moet een rijke fantasie gehad hebben. Z'n werken intrigeren, verrassen en je raakt er niet op uitgekeken, iedere keer zie je weer iets anders en nieuws.



Als souvenir nam ik o.a. de foto op hout mee. Een prachtige afbeelding van vogels die hier een mooi plekje in de kamer kreeg.
Mocht je voor 8 mei nog de kans krijgen om een bezoekje te brengen aan deze expositie zou ik je aanraden om zeker te gaan. Het is absoluut de moeite waard.

Comments

  1. Mooi hè! Wat kon die man schilderen!

    ReplyDelete
  2. Ik vind je afbeelding op hout ook prachtig!
    De wereld van Jeroen Bosch bekoort mij niet en gaat teveel in mijn hoofd zitten.
    Mooie foto's maakte je Alet, van fijne stillevens X

    ReplyDelete
  3. Haha, ik ga om 23.00 uur 's avonds binnenkort, enige kans nog om naar binnen te komen. Ze hebben de openingstijden verruimd. Wat een mazzel had je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat is inderdaad laat maar ik kan me voorstellen dat je gaat. Benieuwd wat je ervan vindt?
      We hadden zeker echt mazzel!

      Delete

Post a Comment

Popular Posts