Recept traditionele Franse Madeleines






We bakken (en koken) hier vaak, veel en graag en
kunnen ook erg genieten van het samen eten.
En dat is toch uiteindelijk waar je het ook voor doet :-)

Onze (eet)gewoontes zijn hier de laatste jaren geleidelijk aan het veranderen.
We maken steeds meer zelf en kopen minder "kant en klaar". 
Kocht ik jaren geleden nog kant-en-klaar-mixen voor bijvoorbeeld pannenkoeken 
of (kruid)cake, kan ik me nu al helemaal niet meer voorstellen 
waarom ik überhaupt dacht dit nodig te hebben......
We gaan minder vaak naar de supermarkt en wekelijks naar de kaas-, 
groente-, en fruitboer, slager en onze buurman, de Franse bakker!
Gepassioneerde vakmensen, belangrijk voor het (sociale) dorpsleven. 
Ze zijn altijd in voor een praatje en hebben een groot aanbod van heerlijke producten.
Praktisch alle basisingrediënten, zoals meel, suiker, pasta, rijst, granen en noten, 
koop ik "verpakkingsvrij" in de bio-winkel.
Mijn verzameling (tweedehands-) weckflessen die ik hiermee vul staan "gezellig"
op de keukenplank en we "produceren" op deze manier minder (plastic)afval.

Ook koekjes en koek koop ik minder en we bakken ze zelf minstens één keer per week. We testen nieuwe recepten (sommige baksel blijken verrassend lekker en sommige niet) en hebben zo onze klassiekers. Zoals deze traditionele Franse Madeleines. Deze maken we iedere maand wel een keer. 
Over de oorsprong van dit cakeje bestaan meerdere verhalen, daterend uit de 18e eeuw, over een boerin of keukenmeid die ze aan de hertog serveerde.
Maar wij houden het bij ons eigen persoonlijk verhaal; de waardevolle herinneringen die man met ons deelt over zijn Franse omaatje Madeleine bij wie hij zomers lang logeerde en met wie hij samen ook veel kookte en bakte. 
Het was voor ons dan ook meer dan logisch dat onze dochter naar haar vernoemd zou worden......

Het recept van de madeleines is zeer eenvoudig en je hebt er alleen 
basis-ingrediënten voor nodig. Belangrijk is de bakvorm want de madeleine is te herkennen aan de schelpvorm. Een uitdaging is dat het cakeje een klein 'buikje' krijgt, de Fransen noemen dit een 'bosse'. Dit lukt als je niet teveel deeg in de vormpjes doet (zie foto hierboven) en vooral als je het deeg goed hebt laten afkoelen (2 uur in de koelkast).
Onderstaand recept knipte ik jaren geleden uit een Flow magazine en komt oorspronkelijk uit het kookboek "Tarte Tatin" van Ginette Mathiot ook wel de Franse kookbijbel genoemd.
Het boek zelf ken ik verder niet maar dit recept is bij ons een "blijvertje"!


Madeleines
Een eenvoudig, snel te maken en super lekker recept!

RECEPT

VOOR
40 madeleines

INGREDIENTEN

250 g boter (gesmolten en afgekoeld) + extra om in te vetten
4 grote eieren
300 g fijne kristalsuiker
300 g bloem (gezeefd) + extra om te bestuiven
1 zakje vanillesuiker of de geraspte schil van 1 citroen
snufje zout

BEREIDINGSWIJZE

- Verwarm de oven voor op 200°C en vet de madeleine-vormpjes in met boter en bestuif ze licht met bloem
- Klop de eieren en suiker met de mixer tot een licht en schuimig mengsel dat 3 keer in volume is toegenomen.
- Schep er geleidelijk de bloem en boter door, dan de vanillesuiker of citroenrasp en een snufje zout.
- Zet het beslag 2 uur in de koelkast.
- Schep de vormpjes halfvol met het beslag en bak ze 10/11 minuten midden in de oven.

Bon appétit !

Comments

  1. Wat mooi, de oorsprong van de naam van L.
    Het bakken levert ook nog eens prachtige foto's op!

    ReplyDelete
  2. Dank voor het recept. Ik kocht er laatst een vorm voor. En nu heb ik een echt recept. Dat wordt binnenkort smullen.

    ReplyDelete
  3. Een Franse bakker zou het je niet na doen, ze zien er geweldig uit. Wij en ook onze kinderen eten niets uit pakjes en zakjes, dat is het voordeel als je wat intolerant voor bepaalde stoffen bent. Ook ik bak regelmatig, dit weekend een boterkoek en die week ervoor hazelnootkoeken o.a. met havermout.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lekker!!! Boterkoek!! Zou je mij je recept kunnen sturen Marthy?

      Delete
  4. Hoe zalig,zelf bakken en koken. Ik moet dringend het bakken weer eens oppakken. Bedankt voor het recept.

    ReplyDelete
  5. Met zo'n mooie naam én herinnering is het ook niet 'erg' om vernoemd te worden. Je hebt me op een idee gebracht, voor het weekend ga ik ook madeleines maken. En gebruik ik jouw recept ipv die ik heb liggen. Wie weet wordt het ook voor ons een blijvertje ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben benieuwd wat je ervan vind Gertrud .............

      Delete
  6. Heerlijk verhaal mmmmmm! Ik ga dit recept zeker eens proberen.
    Fijne dag X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merci :-) Laat maar eens weten wat je ervan vindt ...... Fijn weekend daar X

      Delete
  7. Hé, misschien weer eens een idee voor het weekend.
    Heb ze al vaak gebakken, maar nu is het al weer een tijdje geleden.
    Ik had een recept dat stond op een zak Madeleines die wij kochten tijdens een vakantie in Frankrijk.
    Prima recept, maar misschien kan ik dat van jou ook eens proberen, wie weet !

    ReplyDelete
  8. Hoe heerlijk ziet deze cake eruit bedekt met sneeuw ..., heerlijk!. Groeten uit Indonesië

    ReplyDelete
  9. Dankjewel voor je lieve woorden ik heb zo’n vorm....wieweet kan ik mij er toe zetten ze een keer te maken ...liefs Ria 🍀💕🍀🐾

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts