Courgette cake met citroen



Courgette is de gemakkelijkste en leukste groente in onze moestuin.
Nog nooit stelde deze plant me teleur. De oogst is ieder jaar overweldigend 
en duurt wel tot de eerste nachtvorst.
Eén klein nadeel; courgettes heb je snel teveel ;-) En er komt een moment 
dat je er zelfs je buren of vrienden geen plezier meer mee kunt doen.
Gelukkig zijn de mogelijkheden om courgettes te bereiden eindeloos.
Ze gaan hier in huis door de ratatouille, in een omelet, rauw door de salade, in verschillende pastasauzen en ook de bloemen zijn heerlijk! 
Maar dit keer wilde ik weleens iets anders. Van onderstaand recept verwachtte 
ik eigenlijk niet zoveel of misschien kan ik beter zeggen dat ik niet wist wat ik 
ervan verwachten moest. Maar het was zo verrassend lekker dat ik hier het 
recept met jullie wil delen. Bijkomend voordeel is dat je kinderen een portie 
groente binnenkrijgen zonder dat ze het doorhebben want je proeft hem niet.


Courgette Cake met Citroen
Een verrassend en gezond cake recept!

RECEPT

VOOR
6 personen

INGREDIENTEN

200 g geraspte courgette
150 g amandelpoeder (ik had alleen hele amandelen in huis die ik fijn hakte in de keukenmachine)
40 g maïzena
1 theelepel bakpoeder
75 g suiker
3 eieren
1 citroen (biologisch)
50 ml olie (ik gebruikte zonnebloemolie maar je kunt ook koolzaadolie of olijfolie gebruiken)


VOOR HET GLAZUUR:

80 g poedersuiker
15 ml citroensap

BEREIDINGSWIJZE

- Verwarm de oven voor op 180°C.
- Rasp de courgette (ik schilde deze ook en haalde de pitten eruit), doe dit in een zeef en druk het vocht eruit.
- Rasp de schil van de citroen en meng dit met de suiker.
- Meng het amandelmeel, bakpoeder en de maïzena tezamen in een kom.
- Klop de eieren met de suiker tot een witte, schuimige massa. Voeg daarna de olie toe.
Goed mengen.
- Doe de geraspte courgette door het eimengsel.
- Als laatste voeg je het amandelmeel, bakpoeder en maïzena toe. Alles nog een keer goed door elkaar mengen.
- Vet een bakvorm in met olie en giet het beslag erin. Bak de cake in 45 minuten in het midden van de oven.
Ik gebruikte een taartvorm maar in en cakevorm zal dit ongeveer een uurtje duren denk ik. Gewoon even controleren door met een schoon mes in de cake te prikken. 
Als deze er schoon uitkomt is het gaar.
- Terwijl je de cake laat afkoelen bereid je het glazuur door het suiker met het citroensap te mengen. Smeer de bovenzijde van de cake in met glazuur en laat hard worden.

Bon appétit !




 

Comments

  1. Wat een goed idee om courgette in taartvorm te verwerken. Ik ga het aan mijn zus mededelen want ook bij haar een overschot aan courgette 😉

    ReplyDelete
  2. Wat een goed idee om courgette in taartvorm te verwerken. Ik ga het aan mijn zus mededelen want ook bij haar een overschot aan courgette 😉

    ReplyDelete
  3. Wat ziet dat er ontzettend lekker uit! Die courgette laat zich toch maar voor vanalles gebruiken. Smullen!

    ReplyDelete
  4. Goed recept, dat ga ik opslaan. Wat je zegt, courgettes heb je altijd teveel.

    ReplyDelete
  5. Dat is een leuk recept en het levert weer mooie foto's op!

    ReplyDelete
  6. Heerlijk lijkt het me, wederom een recept van jou, waard om te proberen.
    Dankjewel.

    ReplyDelete
  7. Even bewaren. Hier geen overschot, maar gelukkig toch een paar vruchten kunnen oogsten.

    ReplyDelete
  8. Ziet er heerlijk uit Alet, wat is de courgette toch een veelzijdige groente hé en zo makkelijk te verbouwen. Fijn weekend hoor, liefs X

    ReplyDelete
  9. Vandaag dus nog courgette gegeten, maar hartig. Dit lijkt me ook wel wat om eens te proberen.

    ReplyDelete
  10. Het ziet er in ieder geval heerlijk uit!

    ReplyDelete
  11. Klinkt heerlijk. Meteen bewaard want deze ga ik echt proberen. Dankjewel voor het recept.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts