Recept Clafoutis met kersen




 




"En als straks de kersen rijp zijn, kom je gewoon weer terug hoor" zei de buurvrouw toen ik daar eind mei de vlierbloesem plukte.
Vlierbessensiroop-en-klein-ganzenavontuur
Gelukkig hangen de takken van de kersenboom flink over het hek dus hoefden we dit keer niet bij de ganzen in de ren. Ze kwamen wel even kijken en maakten flink kabaal om daarna, teleurgesteld leek het wel, weer af te druipen.

Met de kersen van Renelle maakten we o.a. deze Clafoutis. 
Clafoutis is een op en top Frans recept en komt uit de regio Limousin. 
Het is een soort van pudding taart en zeer eenvoudig om te maken. 
Het vraagt alleen een klein beetje geduld en tijd om de kersen te ontpitten. Alhoewel in het oorspronkelijke recept de kersen met pit en al in de taart worden gedaan. Dit deed ik één keer maar niet weer. 
Echt niet prettig en smakelijk om te eten, dat gesputter met die pitten.


Clafoutis grand-mère aux cerises

RECEPT

VOOR
8 personen

INGREDIENTEN
600 gram (ontpitte) kersen
40 g gezouten boter + 20g om de bakvorm mee in te vetten
4 eieren
20 cl melk
100 g bloem
60 g suiker
1 zakje vanillesuiker
snufje zout
poedersuiker

BEREIDINGSWIJZE

- Verwarm de oven voor op 210°C (thermostaat 7)

- Vet een ronde ovenschaal (Ø 28 cm) in met boter. (Ik gebruikte dit keer 2 cakevormen) 

- Was en ontpit de kersen.
- Smelt de boter.
- Meng in een kom, bloem, suiker, vanillesuiker en zout. Voeg daarna één voor één de eieren toe terwijl je blijft mengen (gewoon met de garde).
- Voeg daarna de melk toe en blijf mengen tot een glad, vrij dun beslag.
- Voeg op het laatst de gesmolten boter toe.
- Verdeel de kersen over de bodem van de ovenschaal en schenk het vloeibare beslag over de kersen heen.
- Bak in de oven gedurende 10 minuten op 210°C en daarna 20 minuten op 180°C. De bovenkant moet mooi bruin zijn. 
Even laten afkoelen en daarna bestrooien met wat poedersuiker. Lauwwarm opdienen met eventueel een bolletje vanille ijs. Koud ook erg lekker trouwens!
Je kunt deze Clafoutis trouwens met verschillende soorten fruit maken zoals bijvoorbeeld abrikozen, perziken, frambozen of bramen.
Bon appétit!

Comments

  1. Dit is weer zo'n echt bewaar-recept! Dank je wel.
    En die foto met de mand met kersen :-)

    ReplyDelete
  2. Gezellig samen kersen spugen ;-)
    Ik ga maar eens op kersenjacht!

    ReplyDelete
  3. Ooooh dat ziet er heerlijk uit!

    ReplyDelete
  4. Dat ziet er heerlijk uit. Jammer dat er in onze kersen altijd wormpjes zitten.

    ReplyDelete
  5. Ik heb even een paar posts "bijgelezen" Ik lag er een paar achter. Zo te zien hebben jullie de quarantaine ook achter je gelaten. Wat zullen jullie blij geweest zijn. En vandaag kersenclafoutis, zooooo lekker.

    ReplyDelete
  6. Vroeger maakte ik wel eens een clafoutis. Helemaal nooit meer aan gedacht. Maar je bracht me op een idee. Nu ga ik het weer proberen. Dankjewel

    ReplyDelete
  7. Heerlijk, clafoutis !
    Hier in de polder hebben ze heerlijke kersen en ik heb een prima recept, dus dan weet je het wel.

    ReplyDelete
  8. Dat ziet er heerlijk uit, prachtige plaatjes ook!

    Groetjes, Verie

    ReplyDelete
  9. Hej Alet, dank je wel voor je bezoek. De clafoutis ziet er heerlijk uit. Leuk dat de kersen uit buurvrouws tuin komen. Bij die ganzen zou ik ook niet graag op bezoek gaan, daar heb ik slechte herinneringen uit mijn jeugd aan. Clafoutis vinden we hier ook lekker , in deze tijd natuurlijk met kersen. Maak meestal een miniversie voor twee personen. Ik laat de pit er wel in, stond ook zo in het recept. Heb wel eens een poging gedaan om te ontpitten, maar een deel van de kers ketste tegen de muur en kwam op de afzuigkap terecht. De pit zat nog in het achtergebleven deel. Deze week heb ik clafoutis met appel en rozijnen gemaakt toen we onverwachts bezoek kregen.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts