Kniepertjes tied












Oftewel de tijd voor knijpertjes is weer aangebroken.

Een traditie die deze familie 'Bakgraag' graag in ere houdt.

Een kniepertje is een ronde, dunne, knapperige zoete wafel die naar traditie, in de provincie Groningen, eind december wordt gebakken en gegeten.
Ook wel nij-jaorskoeken genoemd. De platte wafels symboliseren het oude jaar dat zich al heeft ontvouwen en worden in december geserveerd.
Vanaf nieuwjaarsdag is dat de opgerolde variant wat staat voor het nog onbekende nieuwe jaar. 
Hier is er een 'kleine' voorkeur voor de rolletjes want deze worden gevuld met slagroom ;-)

Comments

  1. Nog nooit van gehoord maar ze zien er lekker uit! Fijne feestdagen 🎅

    ReplyDelete
  2. Zo lekker, nog warm (en zonder slagroom). Ik ben een beetje jaloers, want mijn moeder apparaat is verdwenen. In ons dialect heten ze knieperties. Lekker genieten samen, X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wij hebben onszelf een kniepertjes ijzer kado gedaan voor kerst. En gaan dus deze fijne traditie exporteren naar Frankrijk ;-)

      Delete
  3. Heerlijk, mijn moeder bakt ze ook. En mijn oma vroeger ook. Mooie traditie.
    Heerlijke foto's van je kinderen.
    Fijne kerst en een goed, mooi en gezond 2017 alvast.
    Liefs Jeanette.

    ReplyDelete
  4. Ah de kniepertjes (plat) en rollegies (rond). Ik had er nog nooit van gehoord tot ik mijn achterneef uit Hoogeveen leerde kennen. Leuk zulke familietradities. Die moet je in ere houden. Zeker zulke lekkere :)

    ReplyDelete
  5. Kan me voorstellen dat jouw kinderen met plezier meehelpen om zoiets lekkers te maken. Mooie traditie.

    ReplyDelete
  6. Wat leuk zeg! En lekker lijkt me ook! Gezellige traditie, ik hou daar wel van! Een hele fijne kerst voor jou en je gezin! :)

    ReplyDelete
  7. Lekker zien ze eruit! Wij hebben vandaag ook wafels gebakken, hoort bij de traditie :) fijne dagen!

    ReplyDelete
  8. Mmmmmm! Prachtige foto's ook!
    Fijne feesten, Sigrid

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts