Give me a word ..........weekly challenge n°11: Poubelle



Mijn mama wilde ook wel mee doen aan deze challenge. 
Ze vroeg of ik dat leuk en goed vond.

Natuurlijk mag ze mee doen. Vind ik alleen maar hartstikke leuk.

De Franse taal beschikt over ontelbaar veel mooie woorden.
Ze klinken 'chique', ingewikkeld of interessant.

Woorden uit het dagelijks leven maar ook minder vaak gebruikte woorden.

Bepaalde woorden blijven gewoon 'hangen'. Waarom dat weet ik niet altijd.
Misschien omdat ze gemakkelijk in het gehoor liggen of gewoon omdat
het een bepaalde herinnering oproept.

Zo'n 'chique' woord voor een alledaags gebruiksvoorwerp is 'poubelle'.

Dit is wat m'n mama bij haar zelfgemaakte kaart schreef:

Zo'n 20 jaar geleden liep Alet stage in Tours.
Ze woonde op kamers bij Madame Leroux. Natuurlijk kwamen wij naar Frankrijk, Alet bezoeken.
Tijdens de rondleiding door het huis lagen er schoenen in de gang. 
- "Alet, Opruimen, anders gaan ze in de poubelle ": sprak Madame.
Voor mij een nieuw Frans woord en nog altijd is voor ons de afvalemmer,
Poubelle!


My weekly challenge;
Mooie Franse en Nederlandse woorden 'verzamelen' en op kaarten illustreren met een tekening, stempel, collage............... Heb je een mooi, schattig, grappig, inspirerend, ontroerend lievelingswoord, kun je hieronder een berichtje achterlaten. 
Wie weet zie je 'je woord' hier binnenkort voorbij komen. Merci!

#

'Collectionner' des jolis mots (néerlandais - français) et personnaliser une carte mot avec un dessin, tampon, collage....... 
Si tu veux, tu peux me laisser un message avec un mot que t'aimes ou que tu trouves drôle, marrant, rigolo, touchant...... 
Et peut être tu 'le' verras bientôt passer ici. Merci!

Comments

  1. Wat een leuk verhaal van jouw moeder! Mooi Frans woord voor zoiets ordinairs ;-)
    Fijne dag Alet X

    ReplyDelete
  2. Pracht woord en een mooi verhaal van je moeder.
    En een geweldige kaart! Nu weten we van wie je het hebt ;-)

    ReplyDelete
  3. Ik snap je moeder helemaal! Het klinkt zo mooi in het Frans :)

    ReplyDelete
  4. Wat lief. En ik ben het er helemaal mee eens. Ik heb vaak Franse muziek op staan, en denk wel eens: misschien dreunen ze nu hun boodschappenlijstje op, maar man, wat klinkt het mooi allemaal. Liefs.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts