De moestuin in juni

 










De tuin wordt iedere dag groener en er is nu zoveel te zien. Ik vind het prachtig hoe het avondlicht op de tuin valt.

Het schapenhekje raakt steeds meer begroeit met de heerlijk geurende Lathyrus. Door vaak bloemen te knippen blijft de Lathyrus langer bloeien, doe je dit niet dan vormt de plant peulen en stopt de bloei.

Op het moment oogst ik iedere dag een portie peultjes. We eten ze zowel koud als warm. Zelf vind ik ze het lekkerste in een salade.

De potjes, gevuld met stro, op het hek functioneren als oorwormenhuisjes. Een natuurlijke manier om luizen te bestrijden. En het staat ook nog eens gezellig!

Ik heb 4 soorten tomaten in de tuin. Ik kocht 2 soorten bij Vreeken's zaden in Dordrecht. Als je daar een keertje naar toe gaat kun je maar beter weten wat je zoekt want ongelooflijk wat een keus aan zaden....... De twee andere soorten zijn zaden die ik zelf won van tomaten (bio) die ik bij de kweker kocht. Dit was de eerste keer en ik ben blij dat het gelukt is. Ik leg in het plantgat brandnetelbladeren (zonder wortels!), deze bevatten namelijk ontzettend veel stikstof, goed voor de groei van de tomatenplant.

Sinds ik bij het poten van de koolplanten een koolkraag (geknipt uit een stuk karton) om de koolstronk leg zijn mijn koolplanten nog nooit zo mooi geweest. De koolkraag is effectief tegen koolvliegjes. De kraag schermt de bodem af waardoor de koolvlieg geen eitjes dichtbij de kool kan afzetten. Tot nu toe lijkt dit goed te werken. Heel benieuwd of we ook dit jaar weer lekkere kool uit eigen tuin zullen eten.


Comments

  1. Dat ziet er leuk uit …lijkt mij heerlijk een eigen groente tuintje…nou wieweet waar ik terecht ga komen 🙈 en oww gewoon jou eigen lathyrus knippen 🍀🍀🍀 heerlijk geniet van het mooie weer liefs Ria en Leaf natuurlijk 🐾💗🍀

    ReplyDelete
  2. Als ik dit zo lees, merk ik dat je kennis van zaken hebt en je geeft prima tips voor diegene die pas aan een moestuin zijn begonnen, leuk hoor !

    ReplyDelete
  3. Ziet er goed uit! Wat doet de lathyrus het goed!

    ReplyDelete
  4. Mooi,mooi,mooi. Genieten van al dat goede uit eigen tuin. Ik heb inmiddels een flinke portie peultjes ingevroren. het waren er zoveel en er is ook nog zoveel anders in de tuin dat gegeten kan worden. Wat een luxe en rijkdom.

    ReplyDelete
  5. Vreem, ik dacht dat ik op de blogpost had gereageerd. Je tuin ziet er heerlijk uit en dat van die koolkraag heb ik genoteerd voor volgend jaar. Ik heb vanmorgen de eerste tomaten geoogst.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts