Mijn boeken in januari


Vorig jaar las ik gemiddeld 2 boeken per maand. 

Op jaarbasis geeft dat in totaal al een leuk stapeltje.

Voor 2022 probeer ik dit stapeltje te verdubbelen en ga ik voor de 48.

Niet omdat het moet maar omdat ik daar zin in heb :-)

Lezen is pure ontspanning voor mij en ik vind het een fijne afsluiting van de 

dag. Ik lees dan ook altijd voordat ik ga slapen 's avonds. 

Ook zit er altijd een boek in m'n tas en lees ik als ik ergens 

moet wachten. Ik heb de e-reader alweer een tijdje aan de kant gelegd en 

ga op het moment weer voor de "echte" boeken. Het terugbladeren en -lezen gaat

toch gemakkelijker met een echt boek. Ik ga ook graag naar een boekenwinkel 

waar ik uren kan rondslenteren en ik echt geniet van het uitzoeken van een 

stapeltje boeken. Sinds kort is er hier in de supermarkt ook een schap met 

tweedehands boeken waar ik ook altijd even langs loop.

Tot nu toe gaat het goed en las ik in de maand januari de volgende 4 boeken;


- Loin - Alexis Michalik (frans, volgens mij niet in het Nederlands vertaald)

Dit boek beschrijft een lange reis van een broer en zus op zoek naar een verloren vader. We maken kennis met veel personnages, gaan de halve wereld over en ontdekken naast het complexe familieverhaal veel historische feiten over de doorkruiste landen. Het is zoveel dat ik regelmatig de draad kwijt was (vooral in het begin) en het bijna aan de kant legde. Toch werd ik uiteindelijk (halverwege het 758-pagina's tellende boek!) gegrepen door het verhaal, wat maakte dat ik het uitlas. Achteraf gezien toch zeker de moeite waard om te lezen.

- Je bent zoals je denkt - Michael Pilarczyk

Gelukkig niet zo'n dik boek maar dik genoeg. Ik denk dat ik het kocht omdat de titel me aansprak. Maar ik had op de één of andere manier moeite met het lezen van dit boek. Ik las niet wat ik hoopte te lezen. Te oppervlakkig maar misschien ook wel oppervlakkig genoeg. Te voor de hand liggend..... Ik weet het niet. Op de achterkant van het boek staat "Door je eigen denkwijze beter te begrijpen, zal je in staat zijn meer te leven zoals jij dat graag wilt". En daar ben ik wel van overtuigd maar dit boek helpt je, wat mij betreft, daar niet veel verder mee.

- De Kaasfabriek - Simone van der Vlugt

Ik lees graag historische romans en had dit boek dan ook snel uit. Het is zo'n boek waarin je begint en dan moeite hebt om het weer weg te leggen. Zo'n boek waar ik, door het hele huis mee onder de arm loop en zelfs tijdens het koken doorlees. Want het 'moet' uit. Het is wel niet het mooiste boek die ik van haar las. Vorig jaar las ik "Rode Sneeuw in december" en "Schilderlief" die ik beiden echt prachtig vond.

- Devenir - Michèle Obama

Mooi en in zekere zin hoopgevend. Wat een optimistische, intelligente, strijdvaardige vrouw! Bijzonder om eens een kijkje achter de schermen te krijgen van het Amerikaanse presidentschap. Ik las het in het Frans, de originele titel is "Becoming". 

"Je crois que devenir ne signifie pas atteindre une destination ou un objectif donné. Je vois plutôt cela comme un mouvement qui porte vers l'avant, un moyen d'évoluer, une façon d'aspirer en permanence à s'améliorer".

"Ik geloof dat "worden" niet betekent dat je een bepaalde bestemming of doel bereikt. Ik zie het eerder als een voorwaartse beweging, een manier om te groeien, een manier om continu te streven naar verbetering". Michèle Obama




Comments

  1. Mooie stapel. De kaasfabriek heb ik ook gelezen. Michelle Obama staat nog op de lijst....

    ReplyDelete
  2. De Kaasfabriek van Simone van der Vlugt staat inmiddels op mijn e-reader. Wat is lezem toch fijn.

    ReplyDelete
  3. Eigenlijk zou ik meer moeten lezen, maar het lukt me niet.
    Na enkele bladzijde begin ik al te knikkebollen.
    Moet het boek dan echt wegleggen.
    Desondanks heb ik in januari toch 1 boek gelezen.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts