De (moes)tuin in juli en augustus














Ik vind het een "lastig" (moes)tuinjaar. Het weer werkte op z'n zachtst gezegd niet echt mee. Voor m'n gevoel heeft het alleen maar geregend en was het vooral grauw en grijs hier. Het maakte dat ik de afgelopen weken weinig in de tuin was of überhaupt kon. De "echte zonaanbidders" hadden het moeilijk. Het meerendeel liet het ieder op z'n beurt afweten; de peper-, paprika-, aubergine-, en komkommerplanten en zelfs de tomatenplanten die zo'n goede start maakten onder m'n "zelf-gebricoleerde" afdak. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel hoor. Na een aantal droge zomers ziet de tuin er dit jaar prachtig groen uit. De hortensia's waren nog nooit zo mooi, de aardbeienoogst was overweldigend en de rabarberplanten waren zelfs reusachtig groot. Ook deden de peultjes het goed, aten we meerdere keren bonen en op het moment komt de snijbiet goed op gang. En zoals het er nu naar uit ziet is dit het eerste jaar dat we broccoli uit eigen tuin zullen eten. Geheel verrast ben ik ook met de eerste perziken ooit, uit eigen tuin. Het zijn er vijf!!! Ik plantte een perzikpit zo'n 6 a 7 jaar geleden en had nooit gedacht dat dit zou lukken. Nu duimen dat ze nog rijp zullen worden. En weer of geen weer, ook dit jaar zijn de Dahlia's een groot succes. Daar geniet ik keer op keer ontzettend van!

Comments

  1. Gisteren dacht ik hetzelfde: wat een ingewikkeld moestuinjaar. En toch hebben ook wij heel erg veel uit de moestuin gegeten.
    Wij ontdekten dit jaar dat de broccoliplant heel veelzijdig is, daar kun je niet alleen de roosjes van eten. Als je de stengels schilt ( zoals bij asperges) kun je ze ook eten. Ze zijn zelfs rauw erg lekker, bijna zoet. Ook de bladeren hoef je niet weg te gooien. Gebruiken in de soep of gesneden in de stamppot. Het kan allemaal. Een plant met meer opbrengst dan je zou denken.
    Succes met de perziken, zelf gekweekt zijn ze zooooo lekker, dat vind je niet (meer) in de winkel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wat leuk om te lezen over de broccoli plant. Dankjewel, ga het eens proberen.

      Delete
  2. Mooi! Mijn dahlia kwam niet uit, mijn courgette verliest zijn bloemen dus geen vruchten... Maar ook veel boontjes, wel wat tomaatjes en aardbeien, al 1 paprika en ook al snijbiet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het is zo verschillend elk jaar. Boontjes uit eigen tuin zijn ook heerlijk!

      Delete
  3. Prachtig, de foto's van je dahlia's. Ja, het was een vreemd jaar voor de moestuin. Toch is het hiet uiteindelijk nog aardig goed gekomen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het was en is hier echt ontzettend nat t.o.v het zuiden, dat zal er zeker een grote rol in gespeeld hebben!

      Delete
  4. Dahlias en perziken, hoe heerlijk

    ReplyDelete
  5. Hopelijk maken de verrassingen veel goed. Ik zou wel een tuin vol dahlia's willen hebben, vind ze prachtig!

    ReplyDelete
  6. Wat een weelde! Wij zien wat er wel groeit en bloeit ;-)

    ReplyDelete
  7. De bloementuin ziet er fantastisch uit Alet en perziken van een pit die je zelf hebt gezet is geweldig en dat na 7 jaar al ! Wat snel.

    ReplyDelete
  8. Dahlia's! Mijn lievelings! Ook uitgebloeide bloemen (in het algemeen) vind ik zo mooi...

    ReplyDelete
  9. Oh Alet, als ik naar deze foto's kijk kan ik alleen maar zeggen wat mooi! onze tuin was niet één van de mooiste dit jaar. Weinig bloemen, weinig aardbeien... de rest van de moestuin heb ik weg gehaald en is nu een klein grasveldje geworden haha.... De dahlia's kan ik alleen van dromen ;-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts