Pictures on this sundaymorning


Muguet de mai is het prachtige witte bloempje hierboven op de foto. Oftewel Lelietje-van-Dalen in het Nederlands. 1 mei, de dag van de Arbeid, is hier in Frankrijk een officiële feestdag en op deze dag kun je dan overal (in de winkel maar ook op straat) een boeketje Muguet kopen. De traditie wil dat je dit aan een goede vriend of vriendin geeft als teken van waardering en het staat symbool voor de lente. Ik hou wel van zulke leuke tradities en deze mooie symbolische betekenis. Misschien dat nu echt de lente komt.......Ik las dat een Lelietje-van-Dalen meestal 6 tot 12 bloemetjes aan een steeltje heeft. 13 bloemetjes zou zeer zeldzaam zijn en draagt de gezegde: treize fleurs portent bonheur! Ik tel hierboven 16; wat daar dan de betekenis van is............. 



Er zat afgelopen week een mooie verrassing in de brievenbus; een prachtige gevulde envelop van Ageeth van Ogenzalf.
Ik werd erg blij van dit lieve gebaar en de mooie cadeautjes! Nogmaals hartstikke bedankt Ageeth. En nu maar geduldig wachten tot de mooie Sweat Pea's in bloei staan :-).




Comments

  1. Dat is een prachtig gebaar met de Lelietjes-van-dalen. Ze komen in onze tuin nog maar net boven de grond.
    Wat ziet de post die ik je stuurde er zo prachtig uit Alet, op jullie mooie prikbord <3
    Fijne zondag nog, bij ons is het heerlijk weer X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het wordt zo langzamerhand een mooi en vrolijk Mood board waar mooie en fijne post en kaarten een bijzonder plekje krijgen. Hangt boven m'n bureau; kan ik er alle dagen van genieten :-)
      X

      Delete
  2. Wat een mooie traditie! Ik vind het Lelietje-van-Dalen zo'n lief bloemetje :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En ze ruiken ook heerlijk trouwens.........

      Delete
  3. Wilde vandaag ook een post over Lelietjes en 1 Mei doen, maar vond dat toch meer iets voor de 'Fransen'. En gelukkig doe je dat. Prachtig zo op dat prikbord. Heb de traditie wel een keer live meegemaakt. toen ik 16 was, was ik met school op werkweek in Parijs op 1 Mei.
    En je had ook fijne blij-maak-post van Ageeth. Heerlijk zulke enveloppen. Jij hebt ook mooie stempels gehad, ik zal die van mij ook eens showen op mijn blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ken deze traditie alleen maar in Frankrijk, ik weet niet of dit ergens anders ook 'gevierd' wordt. X

      Delete
  4. Ik doe een leuk idee bij je op, dat mooie prikbord. Je begrijpt wel waar ik de volgende brocante nar ga speuren, een oude lijst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niet zo moeilijk te maken hoor; ik verfde inderdaad een oude lijst groen, kocht kurk bij de bouwmarkt die ik erin vast spijkerde. En het prikbord hangt nu mooi boven m'n bureau te 'pronken'.
      Succes met het zoeken op de brocante maar een oude lijst is vast wel te vinden.........

      Delete
  5. Nice blog, and I do understand a bit of Dutch, so that comes as a bonus:)

    ReplyDelete
  6. Mooi gebaar zo met de 'lelietjes van dalen'! Ze ruiken ook zo lekker :-)En wat ziet jouw prikbord er super uit met de fijne post van Ageeth!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jouw fijne post hangt er ook op! Mooi om naar te kijken zo boven het bureau!
      X

      Delete
  7. Ook van die heerlijke post gekregen. Dat maakt zo blij. Wat en schattig lelietje van Dale en wat een leuk gezicht zo op het prikbord.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts