Paas-taart met MonChou en advocaat



Deze wil ik, op de valreep, graag  nog even met jullie delen. Je kunt de ingrediënten nog op je boodschappenlijstje van vandaag zetten. Snel gemaakt en het hoeft niet in de oven. En dan heb je voor de Pasen een erg lekkere Paastaart om op te trakteren. Geloof me; daar ga je zeker punten mee scoren. Het is een erg lekkere variant op de 'gewone' Monchoutaart. Zonder de vlaaivulling maar met de advocaat. Alhoewel ik denk dat deze taart ook best zal smaken met een aardbeien vlaaivulling ofzo. Volgende keer eens proberen.

Ik weet niet of advocaat nog veel gedronken wordt (of moet ik gegeten zeggen want het is weinig vloeibaar). Het is een soort van vla maar dan met alcohol en heeft tegenwoordig, volgens mij, een beetje een oubollig imago. Mij doet het denken aan mijn oma die dat vroeger at in zo'n oma glaasje op een pootje met zo'n ini mini lepeltje. En heel soms als het groot feest was kregen wij ook zo'n glaasje met zo'n schattig lepeltje met een bodempje advocaat en een flinke dot slagroom. Misschien nog een ideetje voor dit weekend want als de fles advocaat eenmaal open is, is deze nog beperkt houdbaar in de koelkast. Advocaat is ook lekker zelf te maken volgens mij. Maar goed, dat is misschien voor een volgende keer. Hier volgt eerst het recept van de Paas-taart met MonChou en advocaat (die ik trouwens al weer een hele tijd geleden van m'n zus kreeg):

Ingrediënten:
- 1 pak bastognekoeken (kan ook met volkorenbiscuit + 2 tl. cacaopoeder)
- 120 gr boter
- 0,25 l slagroom
- 200 gr MonChou
- 7 eetlepels advocaat
- 50 gr basterdsuiker
- 4 blaadjes gelatine
- 3 el water
- slagroom/ pasteitjes/ hagelslag voor garnering

Bereidingswijze:
1. Verkruimel de biscuits en roer er de gesmolten boter door.
Verdeel het mengsel over de bodem van een springvorm(25 cm) en druk glad (met een lepel). In 30 min. in de koelkast hard laten worden. 
2. Klop in een kom de slagroom. 
3. Klop in een andere kom de MonChou-kaas en voeg advocaat en basterdsuiker toe en mix tot een soepele massa. 
4. Week 4 blaadjes gelatine enkele minuten in koud water.
Knijp de gelatine uit en los het op in 3 el. heet water roer het door het MonChou-mengsel. 
5. Spatel de slagroom door het mengsel en verdeel het over de taartbodem.
6. Laat de taart minimaal 3 uur in de koelkast opstijven. 
Verwijder de rand van de springvorm. 
Garneer de taart met toefjes slagroom en pasteitjes of hagelslag.

Hele fijne en gezellige Paasdagen allemaal.


Comments

  1. Lijkt me heerlijk! Ik heb een fles advocaat staan en daar staat van ouderdom geen houdbaarheidsdatum op ;-) Het was in ieder geval standaard in huis voor verjaardagen en de oma's vonden het lekker. Ik eigenlijk ook wel, op ijs bijvoorbeeld.
    Mijn moeder maakte ook advocaat zelf, maar het is moeilijk om er een zachte smaak aan te geven.
    Je foto's vind ik uitnodigend en heel mooi, fijne dagen samen X

    ReplyDelete
  2. Je foto's zijn weer prachtig, zoals altijd.
    En altijd leuk, zo'n berg eitjes midden op een taart, ik ben met een chocoladetaart bezig voor mijn zusje, en daar komen melk, wit en puur-eitjes op in een 'nest' van mascarpone-crème.
    Fijn Paasweekend.

    ReplyDelete
  3. Die taart ziet er verdraaid smakelijk uit. Wat staat je blauwe etagère er leuk bij!

    ReplyDelete
  4. Haha, volgens mij is advocaat alweer (bijna) hip. Als je maar lang genoeg wacht, komt alles vanzelf wel een keer terug ;-)...

    ReplyDelete
  5. Ziet er heerlijk uit! Ik ben een beetje laat met mijn reactie ( Pasen is alweer voorbij). Ik hoop dat jullie fijne paasdagen hebben gehad en lekker van de taart hebben gesmuld

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts